احمد على سپهر ( مورخ الدوله )

189

ايران در جنگ بزرگ 1914 - 1918 ( فارسي )

چگونه عضويت كابينه مشير الدوله را خواهد پذيرفت تشكيل كابينه مشير الدوله در نظر محتشم السلطنه محال مينمود بدينواسطه باتفاق شاهزاده شهاب الدوله به منزل پرنس علاء السلطنه كه روبروى باغ مشار السلطنه واقع بود رفتند كه با او به منظور تشكيل يك كابينه تبادل‌نظر كنند . ( شاهزاده شهاب الدوله يكى از نزديكترين دوستان مستوفى الممالك مىباشد و از لحاظ نفوذ در دربار و از حيث تجربهء سياسى و معلومات و حسن بيان مساعدتش با مستوفى همواره مؤثر بوده است . ) بعد از افطار جلسه غير رسمى در پارلمان منعقد و چهارده نفر از فراكسيون‌هاى ذيل انتخاب شدند كه بروند از مشير الدوله خواهش كنند در تشكيل كابينه تسريع نمايد : از فراكسيون دموكرات سليمان ميرزا - عدل الملك - وحيد - الملك - ميرزا محمد عليخان كلوب از فراكسيون اعتدالى ميرزا محمد صادق طباطبائى - معدل - الدوله - آصف الممالك - شريف - العلماء . از هيئت علميه - شيخ اسد اللّه - حاج معين بوشهرى - شيخ يوسف از بيطرفها سردار سعيد - وقار السلطنه - شيخ محمد حسين استرابادى . شاهزاده شهاب الدوله ( شمس ملك‌آرا ) سناتور فعلى يكشنبه 25 ژويه 1915 ساعت پنج بعد از ظهر پرنس رويس باتفاق مسيو ليتن قونسول آلمان به مجيديه نزد شاهزاده عين الدوله رفتند عين الدوله از مجلس اظهار دلتنگى نموده به وكلاء بدگوئى كرده نسبت خيانت و اعمال اغراض شخصى داده و گفته بود تا مجلس منحل نشود ممكن نيست يك دولت بتواند كار كند پرنس رويس سئوال كرده بود آيا شما حاضريد داخل كابينه مشير الدوله بشويد عين الدوله جواب منفى داده بود . دوشنبه 26 ژويه 1915 پرنس رويس وزيرمختار آلمان به منزل سردار اسعد بختيارى در تجريش رفته از او خواهش كرد تلگرافى بسردار ظفر والى كرمان نمايد و از او توضيحات بخواهد كه چرا باهالى